Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2009

Επιστολή στο ΤΕΙ για θεματα ανάθεσης μαθημάτων

Πάτρα, 7.9. 2009

(Εσωτερική Διανομή μέσω Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος – ΤΕΙ - Πάτρας)
Προς:
• Τον Πρόεδρο Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος - Τ.Ε.Ι. Πάτρας- καθηγητή, κ. Σωκράτη Καπλάνη
• Tους Αντιπροέδρους Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος -Τ.Ε.Ι.- Πάτρας,
• Tο Γενικό Γραμματέα του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος – ΤΕΙ- Πάτρας
• Τους προϊσταμένους των τμημάτων Τ.Ε.Ι

Κοινοποίηση:

Στο Γενικό Πρωτόκολλο Τ.Ε.Ι. Πάτρας

ΘΕΜΑ: Πρόσληψη Επιστημονικών - Εργαστηριακών Συνεργατών - Εκπαιδευτικών Ειδικών μαθημάτων (ΕΕΜ) ΤΕΙ

Τις τελευταίες μέρες ανακοινώθηκαν σχεδόν σε όλα τα τμήματα του Τ.Ε.Ι Πάτρας επαναπροκηρύξεις θέσεων επιστημονικών και εργαστηριακών συνεργατών επειδή κατά την Διοίκηση του ΤΕΙ με την πρώτη προκήρυξη δεν έκαναν αίτηση όπως αναμενόταν συνεργάτες με διδακτορικά και μεταπτυχιακά, αν και το ΠΔ 163/02 αναφέρει ότι οι προκηρύξεις γίνονται τον Μάιο κάθε έτους.
Στο Άρθρο 2 του Ν. 2916/2001 παράγραφος 3 που αντικατέστησε το άρθρο 15 του Ν. 1404/83 αναφέρεται ότι τα μέλη του Ε.Π των Τ.Ε.Ι αναλόγως με την βαθμίδα και το εκπαιδευτικό τους έργο, , στην έκταση που αυτό επιβάλλεται από τα συγκεκριμένα εκπαιδευτικά καθήκοντα, πρέπει να συνδυάζουν κατάλληλη θεωρητική κατάρτιση και βαθιά επαγγελματική εμπειρία στην παραγωγή και να έχουν δυνατότητα συνεχούς επαφής με την παραγωγική πραγματικότητα.
Επίσης αναφέρεται ότι για την κάλυψη της θέσης καθηγητή εφαρμογών απαιτούνται πέντε τουλάχιστον έτη επαγγελματικής δραστηριότητας εκ των οποίων τα δυο μπορεί να είναι διδακτικό έργο σε Τ.Ε.Ι ή Α.Ε.Ι., του Επίκουρου 4 και 2 αντίστοιχα.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι για την πρόσληψη των επιστημονικών και εργαστηριακών συνεργατών μέγιστη σημασία έχει η επαγγελματική προϋπηρεσία και όχι η θεωρητική κατάρτιση και είναι ο πλόγος για τον οποίο από την ίδρυση των ΤΕΙ μέχρι σήμερα όλοι οι απόφοιτοι έχουν μεγαλύτερη απορρόφηση από την αγορά εργασίας, από αυτήν των αντιστοίχων τμημάτων του Πανεπιστημίου.
Στις τελευταίες συνόδους προέδρων Τ.Ε.Ι ακούστηκε ότι τα ΤΕΙ είναι Τεχνολογικά Πανεπιστήμια και λέμε ότι επάξια διεκδικούν αυτό το χρίσμα γιατί μεταφέρουν την βαθιά επαγγελματική εμπειρία στην εκπαίδευση συνδυάζοντας την με την θεωρητική κατάρτιση.
Δεν λέμε να μην προσλάβουμε συνεργάτες με διδακτορικά και μεταπτυχιακά, όμως λέμε να έχουν και βαθιά επαγγελματική κατάρτιση και εάν δεν την έχουν να προτιμούνται ως ο νόμος ορίζει οι έχοντες μειωμένα προσόντα και επαγγελτική προϋπηρεσία.
Επίσης ακόμα και στα Πανεπιστήμια που στηρίζονται μόνο στην θεωρητική κατάρτιση ,στο άρθρο 4 του Ν. 407/80 αναφέρεται «..επιστήμονες ανεγνωρισμένου επιστημονικού κύρους είτε κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος είτε εξαιρετικής τεχνικής εμπειρίας δύνανται να προσλαμβάνονται δια πράξεως του οικείου πρυτάνεως ή του αντιστοίχου οργάνου διοικήσεως, εκδιδομένης μετ΄απόφασιν της οικείας σχολής επί σχέσει εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου δια την διεξαγωγήν διδακτικού, ερευνητικού, επιστημονικού και οργανωτικού έργου».
Ένα δεύτερο θέμα που έχει προκύψει είναι ότι σε ορισμένα τμήματα του Τ.Ε.Ι ευθέως μας είπαν ότι δεν θα πάρουν δημοσίους υπαλλήλους.
Θέλουμε να επισημάνουμε ότι η διαδικασία και οι προϋποθέσεις πρόσληψης επιστημονικών συνεργατών, εργαστηριακών συνεργατών, εκπαιδευτικών μαθημάτων (ΕΕΜ) και ειδικών συνεργατών στα Τεχνολογικά ιδρύματα, γίνεται με τα όσα ορίζονται στο νόμο και το προεδρικό διάταγμα 163/2002 (ΦΕΚ 149/26-6-2002).
Στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι η αξιολόγηση πραγματοποιείται από τριμελή επιτροπή η οποία συντάσσει πίνακες κατά σειρά αξιολόγησης και με βάση αυτή την σειρά γίνονται οι αναθέσεις.
Πουθενά στο νόμο ή στο ΠΔ 163 δεν αναφέρεται κάποια προτεραιότητα των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα έναντι αυτών που εργάζονται στον δημόσιο.
Επομένως αν κάποιος δημόσιος υπάλληλος έχει τα προσόντα και είναι σε καλύτερη θέση στην σειρά κατάταξης, υποχρεωτικά το ΤΕΙ πρέπει να του αναθέσει τις ώρες διδασκαλίας που επιτρέπει η νομοθεσία.
Από κάποια τμήματα υπάρχει ο ισχυρισμός ότι με τον νέο νόμο μπορούν να ανατεθούν ώρες στους δημοσίους υπαλλήλους αν θέλει το τμήμα.
Σε αυτή την επιχειρηματολογία έχουμε να πούμε τα εξής:
1. Το «μπορούν» σημαίνει ότι έχει το δικαίωμα ο δημόσιος υπάλληλος να διδάσκει και σε καμία περίπτωση ο νομοθέτης δεν δίνει την εξουσία στο τμήμα να εξαιρεί τους δημοσίους υπαλλήλους από αυτή τη διαδικασία. Εάν είχε τέτοια πρόθεση δεν θα επέτρεπε με ρητή διάταξη.
2. Η προκήρυξη που έγινε τον Μάιο έγινε σύμφωνα με το άρθρου 19 του Ν. 1404/83 όπως αντικαταστάθηκε με τον Ν. 2916/01 και ισχύει και τις διατάξεις του Ν. 3404/05 και του Π.Δ. 163 (ΦΕΚ 149/26-6-02) «Διαδικασία και Προϋποθέσεις Πρόσληψης Συνεργατών και Εκπαιδευτικών Ειδικών Μαθημάτων (ΕΕΜ) στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και σύμφωνα με τους παραπάνω νόμους πρέπει να γίνουν και οι αναθέσεις.
Πρέπει να τονίσουμε ότι ο νέος νόμος έχει μεν ψηφιστεί αλλά ακόμα δεν έχει δημοσιευτεί στην εφημερίδα της κυβερνήσεως και επομένως δεν μπορούμε να τον επικαλεστούμε. Αναθέσεις με τον νέο νόμο πρέπει να γίνουν μετά από νέα προκήρυξη και με την προϋπόθεση ότι ο νόμος έχει δημοσιευτεί στην εφημερίδα της κυβερνήσεως.
Για την πρόσληψη συνεργατών στις επόμενες ακαδημαϊκές χρονιές δηλαδή νέες προκηρύξεις μετά την δημοσίευση του νόμου θα πρέπει να διευκρινίσουμε ορισμένα θέματα.
Η παράγραφος που έχει ψηφιστεί για τους δημοσίους υπαλλήλους αναφέρει ότι, «… …με τους όρους του παρόντος άρθρου, που διέπουν την πρόσληψη και την ανάθεση διδακτικού έργου σε Επιστημονικούς ή Εργαστηριακούς Συνεργάτες ή Εκπαιδευτικούς Ειδικών Μαθημάτων(ΕΕΜ) ΤΕΙ, μπορεί να ανατεθεί διδακτικό έργο μόνο για εξειδικευμένα μαθήματα μέχρι τεσσάρων εβδομαδιαίων ωρών ως υπερωριακή απασχόληση σε μόνιμους ή συμβασιούχους υπαλλήλους του δημοσίου ή του ευρύτερου δημοσίου τομέα ύστερα από άδεια της υπηρεσίας τους, καθώς και σε συνταξιούχους του δημοσίου ή του ευρύτερου δημοσίου τομέα.
Σε ότι αφορά τα εξειδικευμένα μαθήματα θα πρέπει κάθε τμήμα να ανακοινώσει ποια είναι τα εξειδικευμένα μαθήματα για την εφαρμογή του νόμου αυτού μετά την δημοσίευση του.
Για τον σύλλογο μας σίγουρα εξειδικευμένα μαθήματα πρέπει να είναι τα μαθήματα της κατεύθυνσης του κάθε τμήματος.
Παρακαλούμε για την τήρηση της κείμενης Νομοθεσίας περί προσλήψεως Επιστημονικών- Εργαστηριακών Συνεργατών - Εκπαιδευτικών Ειδικών Μαθημάτων(ΕΕΜ) ΤΕΙ, διότι η μη τήρηση της κείμενης Νομοθεσίας συνιστά παράβαση και ο σύλλογος μας δεν θα παραμείνει απλός θεατής στις διαδικασίες ανάθεσης.

Για το Δ.Σ Σ.Ε.Ε.Π ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ

Ο Πρόεδρος
Βάρδας Ιωάννης

Ο Γραμματέας
Τζώρας Σπυρίδων

1 σχόλιο:

Γιώργος Τασκασαπλίδης είπε...

Αυτό που πραγματικά δεν καταλαβαίνω είναι η σκοπιμότητα της φράσης του Νόμου "... μπορεί να ανατεθεί διδακτικό έργο μόνο για εξειδικευμένα μαθήματα...", που αφορά τους δημοσίους υπαλλήλους. Δηλαδή, εάν υποθετικά γίνεται ένας διαγωνισμός από ένα Τ.Ε.Ι. για την ανεύρεση του καταλληλότερου έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού (Ε.Π.) και αφενός, ένας υποψήφιος που εργάζεται στο δημόσιο έχει όλα τα προσόντα (πλήρη προσόντα) για να του ανατεθεί εκπαιδευτικό έργο και κάποιος άλλος υποψήφιος εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα δεν έχει τα ανάλογα προσόντα (υπολείπεται σε προσόντα ή έχει ελλειπή προσόντα), τότε εάν το μάθημα δεν έχει χαρακτηριστεί ως "εξειδικευμένο" από το υποτιθέμενο Τ.Ε.Ι., θα αναλάβει εκπαιδευτικό έργο ο δεύτερος υποψήφιος (ο ιδιωτικός υπάλληλος με τα ελλειπή προσόντα). Έτσι, το Τ.Ε.Ι. θα υποβαθμίσει το έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό του (σε προσόντα) και κατά συνέπεια θα έχει χαμηλότερη αξιολόγηση ως Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα έναντι άλλων ιδρυμάτων και προφανώς χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης! Δεν μπορώ λοιπόν να καταλάβω τι συμβαίνει και πως σκέπτεται ο νομοθέτης, αλλά μου θυμίζει μια άλλη περίπτωση του υπουργείου παιδείας, όπου δια διάταξης εγκυκλίου του εν λόγω υπουργείου απαγορευόταν οι μεταγραφές φοιτητών που προέρχονταν από λύκεια Τ.Ε.Ε. (νυχτερινά λύκεια, Τ.Ε.Λ.), οπότε κατόπιν δικαστικών διενέξεων, απίστευτης ταλαιπωρίας φοιτητών προερχόμενοι από τα εν λόγω «κακά – μη δεκτά μετεγγραφών» λύκεια, τελικά η διάταξη αυτή της εγκυκλίου πρόσφατα αποσύρθηκε, αφού έτσι γίνονταν διακρίσεις μεταξύ φοιτητών και δεν είχαν όλοι οι φοιτητές τα ίδια δικαιώματα. Ελπίζω να κάνω λάθος ή να μην έχω πλήρη εικόνα της καταστάσεως, οπότε παρακαλώ για την ενημέρωση μου.

Γιώργος Τασκασαπλίδης
Ειδικό Τεχνικό Προσωπικό και μέλος του συλλόγου εκτάκτου εκπαιδευτικού προσωπικού του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας.